logo

Milyen marketingest szeretnének a munkaadók?

cover image

Az innovációknak és a piaci kihívásoknak köszönhetően folyamatosan változnak azok a készségek, melyekre a marketingeseknek szükségük lesz a jövőben. Éppen ezért fontos, hogy rendszeresen képezzék magukat, több területre legyen rálátásuk és több irányból is meg tudjanak közelíteni egy-egy feladatot. Egy friss felmérésből kiderült ugyanis, hogy a munkaadók számára vonzó marketingesek ma már nem csak kiváló kommunikációs készségekkel rendelkeznek, jó értékesítők és otthon vannak a digitális csatornák kezelésében, hanem értenek a projekt menedzsmenthez, pszichológiai ismereteik vannak, valamint ismerik a viselkedési közgazdaságtant is.

A Paylab Data Research marketing szakemberek munkaerőpiaci helyzetét elemezte 5 közép-európai országban, köztük Magyarországon is. A több mint 600 válaszadó a marketing, reklám és PR területén dolgozott, az eredmények pedig egy május 29-i szlovén marketing konferencián lettek nyilvánosságra hozva. Az adatgyűjtés hazánk mellett Szlovéniában, Horvátországban, Csehországban, valamint Szlovákiában történt 2019 áprilisa során a Szlovén Marketing Szövetség együttműködésével.

A Paylab eredményei szerint a marketing területén a vizsgált országokban átlag felettiek a bérek, a bruttó átlagkeresetek ebben az iparágban 900 és 3650 euró között mozognak, Magyarországon 1280 euró.


Digitális marketing és digitális csatornák

A marketing olyan progresszív terület, amelynek folyamatosan követnie kell a trendeket a technológia és a fogyasztói viselkedések területén. A marketing és kommunikáció több specifikus alterületre bomlik, a felmérés szerint pedig a szakmabeliek számára ezek közül ma a legfontosabb a digitális marketing.

A felsővezetés azonban leginkább azt szeretné, hogy a marketingesek otthon legyenek stratégiai tervezésben, szakértők legyenek az értékesítés területén és meg tudják határozni a 4P kommunikációs mixet - állítják a válaszadók. A menedzsment számára fontos továbbá a márkaépítés, a célcsoport meghatározása és a piackutatás is. A marketing egyéb területei, mint például a felhasználói élmény, a közösségi média menedzsment, a rendezvényszervezés, a szövegírás vagy éppen a médiavásárlás a lista hátsó felében helyezkednek el, a vezetők ezeket inkább támogató területeknek tekintik.


A projektmenedzsment fontossága

Mivel a jövőben a marketing szakemberek folyamatosan fejlődő és a piaci igényekhez mindig igazodó márkákat, termékeket, illetve szolgáltatásokat fognak népszerűsíteni, a feladatok egyre inkább összetettebbekké válnak, így inkább projektszerűen fognak működni. Éppen ezért a munkaadók számára az is fontossá vált, hogy a marketingesek ismerjék a projektmenedzsment egyes fázisait és törvényeit. A munkafolyamatok közül éppen a projektmenedzsment tesz vonzóvá egy marketingest a munkaadók számára - legalábbis a válaszadók 38 százaléka szerint.


További 30 százalék szerint népszerű munkafolyamat a marketingen belül az üzletfejlesztés - vagyis új üzleti modellek létrehozása, illetve a meglévők fejlesztése. A válaszadók negyede szerint pedig minden marketingesnek otthon kell lennie a nyilvános beszéd és a prezentáció területén.


A jó marketinges jó értékesítő

A marketing célja az értékesítés támogatása és mint ilyen, fontos, hogy egy marketingesnek legyen jó üzleti érzéke. A felmérés eredményei szerint egyértelműen ez a legfontosabb készség a szakmában, összességében a válaszadók 40 százaléka ezt jelölte.

Egy marketingest segít érvényesíteni a munkaerőpiacon a pszichológia és a termékfejlesztés ismerete, de a szakmabeliek szerint fontos a dizájn, valamint a statisztika és az adatelemzés is.


A kiváló kommunikációs készség elengedhetetlen

A marketingesekkel szemben felállított munkaerőpiaci elvárások nem csak az egyes szakterületek ismereteire fókuszálnak, hiszen ebben a szakmában kiemelten fontosak az egyéni ismeretek és a munkavállaló személyisége is. Ráadásul ez az a terület, ahol leginkább keverednek a generációk.

https://www.workania.hu/karrier-tanacsadas/wp-content/uploads/karrier-tanacsadas/Paylab_GRAPH-5_marketing_soft_skill_keszsegek.png

Éppen ezért nem meglepő, hogy a válaszadók 37 százaléka szerint egy marketinges akkor válhat sikeressé a jövőben, ha kiváló kommunikációs készségekkel rendelkezik. A soft készségek közül fontos még a csapatmunka, valamint a vezetői hozzáállás.


Milyen eszközöket kéne egy marketingesnek ismernie? 

A marketing területén dolgozók több eszközt is használnak a munkájuk során. A MS Excel professzionális ismerete például még mindig alapelvárásnak számít, hiszen reportok, elemézések és analízisek készítéséhez kíváló lehetőséget nyújt. Az MS PoverPoint szintén elengedhetetlen a prezentációk készítéséhez, a harmadik legfontosabb eszköz pedig a MS Word lett. A 10 legfontosabb tool közé az alábbiak kerültek még: Google analytics, E-mail clients, Facebook Ads Manager, Google Ads Manager, Adobe Photoshop, CRMs a Adobe InDesign


Mi a jövő?

A folyamatos tanulás és képzés elengedhetetlen egy marketinges számára, hiszen fontos, hogy tartsa a lépést a trendekkel. A felmérés éppen ezért kitért arra is, hogy a szakma szerint milyen ismeretekre lesz leginkább szüksége egy marketingesnek a jövőben.

Első helyen az emberi viselkedés és döntés pszichológiája jött ki, összekapcsolva a viselkedés közgazdaságtanával. Mindezt az emberi menedzsment követi, majd a termékelhelyezés és design thinking következik.


Hasonlítsd össze a béred másokkal!