A modern munkahely modern juttatásokkal jár

A Paylab nemzetközi bérösszehasonlító portál legújabb összefoglalójából kiderül, hogy a munkaadók kénytelenek gyorsan és nagy mértékben alkalmazkodni az új munkaerőpiaci trendekhez és a 21. századi munkavállalók elvárásaihoz. Ma már a cégek a fizetésen kívül is megpróbálják kielégíteni a dolgozói elvárásokat. A munkahely ma már egy életstílus és sok esetben szorosan összefügg a magánélettel. Ennek köszönhetően sok juttatás próbálja leküzdeni a munkahelyi korlátokat, valamint biztosítani a megfelelő támogatást és kényelmet. Fontos továbbá, hogy a juttatások növeljék a munkavállaló motivációit, valamint a karrierépítési és képzési lehetőségeit.



Magánélet és a munka

A Paylab.com kutatásai alapján legnépszerűbb juttatások a munka-magánélet egyensúlyához igazodnak - mivel sok feladat elvégzéséhez elég egy telefon és e-mail hozzáférés, a legnépszerűbb juttatások közé a rugalmas munkaidő, az otthonról végezhető munka vagy a fizetett betegszabadság (otthon maradhat az alkalmazott orvosi igazolás nélkül is) tartoznak. Köztudott, hogy a kipihent és a magánéletében is elégedett dolgozó sokkal motiváltabb és teherbíróbb a munkanapokon, így fontossá vált, hogy kellő szabadidőt kapjanak a dolgozók. Ennek köszönhetően az utóbbi években a mértéken felüli szabadság is népszerű juttatássá vált. Ilyenkor a munkaadó plusz 2 vagy akár 5 nap fizetett szabadságot is biztosít a dolgozóinak évente, esetenként szabadnapot születésnapokon vagy extra szabadnapot a friss apukáknak.


Sok cég a hűséges, évek óta náluk dolgozó alkalmazottakat a megfelelő juttatásokkal próbálja motiválni és megtartani. A menedzserek között ugyanis gyakori jelenség a kiégés, ezért vált népszerűvé az ún. sabbatical, avagy alkotói szabadság - ilyenkor lehetőséget kapnak a dolgozók a feltöltődésre, hogy aztán újult energiával térjenek vissza dolgozni. A távoli munkavégzés is megoldás lehet - a munkavállaló ez esetben a világ bármely pontjáról is dolgozhat és egy hosszabb pihentető szabadság közben is elvégezheti a legfontosabb feladatait.


Szintén érdekes kísérletnek számít a 4 napos munkahét, illetve a fizetett házimunka térítése (takarítók, idős rokon gondozása, gyerekfelügyelet). Néhány modern vállalatnál felbukkant már juttatásként az önkéntes óra (szabad órák önkéntes munka elvégzésére) is valamint a házikedvencek gondozására járó szabad órák (például kutyasétáltatás).


A jó cég a dolgozók együtt növekszik

Fontos, hogy egy vállalat felismerje, ahhoz, hogy a legjobb és a legtehetségesebb alkalmazottait megtartsa, támogatnia kell a munkavállalók személyes fejlődését. Éppen ezért az egyik legfontosabb juttatás a képzés. A cégek ilyenkor nem csak tanfolyamokkal, hanem szakirodalommal, konferenciákon való részvétellel, tréningekkel vagy belső workshopokkal támogatják a dolgozók fejlődési igényeit. A nemzetközi nagyvállalatok dolgozóinak gyakran külföldi tanulmányutakat vagy gyakornoki lehetőségeket is felajánlanak. Sok vállalat saját coachot alkalmaz, akik akár mentorként vagy személyes tanácsadóként is szolgálhatnak a dolgozók számára.

Egészségügy, wellness és pihenés

Miért kéne a dolgozóknak a szolgáltatások után menniük, ha azok házhoz is jöhetnek? Legyen szó masszőzről, kozmetikusról, személyi edzőről, táplálkozási tanácsadóról, fizioterapeutáról, kiropraktorról, szakácsról vagy orvosról, mind elérhetővé válhat a jó cafeteria rendszernek köszönhetően. A vállalatok nem csak ezekkel, de sport- és kultúrális támogatással, rendezvényekre (koncert, színház, mozi, sportesemények) való belépőkkel is megköszönhetik az alkalmazottaknak a munkájukat. De hasonlóan sokat jelent egy pihentető hétvége egy wellness szállodában is.

Érdemes gondolni a dolgozók egészségére is. A vállalatok sok esetben nem csak a megelőzésre gondolnak, hanem szakorvosi ellátást is biztosítanak a dolgozóik számára. Néhány munkaadó ennél is messzebbre megy - a Facebook női dolgozói például lefagyaszthatják a petéiket, hogy így dacolva a biológiai órával akkor vállalhassanak gyereket, amikor megtalálták hozzá a megfelelő partnert.

A biztonságos jövőért

Sok juttatás a jövőről, a biztonságról szól - ide tartoznak a nyugdíj- és életbiztosításokhoz való hozzájárulások. Egyes vállalatok alkalmazottai részvényeket vásárolhatnak és kihasználhatják a cég által kínált különböző befektetési programok előnyeit.

Sok vállalat szigorúan környezetbarát, így az alkalmazottakat juttatásokkal buzdítja arra, hogy "zöldek" legyenek: kerékpárral járjanak dolgozni vagy használják a tömegközlekedést - a Swiss Re biztosító például egyenesen bicikliket vásárol a dolgozóinak.


A béren felüli juttatások célja, hogy valódi cégkultúrát teremtsenek és vállalható értékeket közvetítsenek. A vállalatok által kapott juttatásoknak köszönhetően az alkalmazottak pozitív fényben látják a munkaadót és ennek megfelelően terjesztik annak jóhírét. A jól átgondolt cafeteria rendszernek köszönhetően szorosabbá alakulhat a dolgozók közti kapcsolat is, ami segít a jó munkakörnyezet és a lojalitás kialakításában is. Erre a legjobb megoldás a vállalati rendezvények szervezése.


Hasonlítsa össze fizetését másokkal

Hírek

19
Mar.
Tizenhárom százalékkal nőttek a bérek tavaly

Először lépte túl a 300 ezer forintos határt az átlagbér Magyarországon. Továbbra is óriási a bérszakadék az ország nyugati és keleti régiói között, de az is kiderült, hányszor többet keresnek a pilóták a takarítóknál.

05
Mar.
A nők 9 százalékkal kapnak kevesebbet ugyanazért a munkáért

A Paylab nemzetközi bérinformációs portál eredményei alapján a nők átlagosan 9 százalékkal keresnek kevesebbet a férfiaknál ugyanabban a pozcióban. Ugyanakkor a nők foglalkoztatottsága Európa szerte évről évre növekszik, de még mindig csak tízből hat nő dolgozik. Az anyák nincsenek könnyű helyzetben, pedig a munkavállalók 37 százalékának van anya kollégája.

21
Feb.
Magabiztosak vagy irreálisak? Egyedül a pályakezdők fizetési elvárásai magasabbak, mint a valós bérek

A legmagasabb fizetési elvárásai a pályakezdőknek vannak, az idősebb álláskeresők realistábbak. Sőt, ők gyakran alulértékelik magukat olyan pozíciókban, ahol nincs kellő tapasztalatuk. Mindeközben a Z generáció (vagyis a 24 év alattiak) képviselői átlagosan 9 százalékkal többet kérnek annál, mint amennyit ez a korosztály a valóságban kap.